Työkyky-koordinaattorin tavoitteena on tukea työntekijöiden työkykyä ja hyvinvointia, ennaltaehkäistä työkyvyttömyyttä ja auttaa työntekijöitä pysymään työelämässä mahdollisimman pitkään. Tämä saavutetaan yksilöllisillä ja yhteisöllisillä tukitoimilla, jotka vastaavat työntekijöiden tarpeisiin.
Työkyky-koordinaattori auttaa vähentämään sairauspoissaoloja ja työkyvyttömyyseläkkeitä, parantaa työilmapiiriä ja lisää työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota. Koordinaattorin tuki auttaa myös esihenkilöitä hallitsemaan työkykyyn liittyviä asioita tehokkaammin ja varmistaa, että työterveyshuollon palvelut ovat kohdennettuja ja vaikuttavia.
Työkyky-koordinaattorin työ sisältää useita keskeisiä tehtäviä:
Työkyky-koordinaattorin tehtävä on jatkuvasti kehittyvä. Koordinaattorin tulee seurata työkyvyn tukemiseen liittyviä trendejä ja tutkimuksia, kerätä palautetta työntekijöiltä ja esihenkilöiltä sekä kehittää palvelujaan näiden pohjalta. Säännöllinen yhteistyö työterveyshuollon ja muiden toimijoiden kanssa on olennaista palvelun kehittämisessä.
Työkyky-koordinaattori on arvokas resurssi organisaatiolle. Hänen avullaan työntekijöiden työkykyä voidaan tukea tehokkaasti ja kokonaisvaltaisesti, mikä parantaa työhyvinvointia, vähentää poissaoloja ja lisää tuottavuutta. Tämä hyödyttää sekä työntekijöitä että koko organisaatiota.